snart färdigbakat=)

 full vecka 38.

ja bilden är tagen full vecka 38 men är redan gått en halv vecka till...sååå skönt=)

besöket hos BM igår gick mycket bra. Johan va med o vi pratade mycket o länge. pratade om förlossningen o om min oro och att ja inte mår så himla prima....!!! jag fick en ny tid till BM den 23 nästa vecka + att jag fick en tid till förlossningsläkaren den 24 för att diskuttera just min oro. BM berättade att i särskilda fall överväger dom att starna en när man gått sina fulla veckor om man mår riktigt dåligt eller om man är superduper orolig som jag är att bebben blir såå pass stor om ja går över att jag inte tror ja klarar att  få ut den lilla krabaten. det känns himla skönt att nån lyssnar på mig=) om resultaten blir hos läkaren att jag ska bli igångsatt blir det troligtvis den 27 eller nån dag efter vad ja förstod det som.

det bästa vore juh om det sattes igång av sig själv innan, vilket jag självklart vill...går bara o väntar nu=)
 igår va jag oxå hos Anja arb.kamrat..åååh va kul d va=) fika snacka..Leea tösen busade rundor..hon skickade även med lite kläder dom hon använde under sin grav. och efteråt..d va himla så uppiggande när ja provade dom o allt passade förutom byxorna...helt underbart..tackar såååå väldigt mycket för att få låna dom.=)

Johan va väldans händig igår o fixade upp den nya fläkten i köket..åååh så nöjd ja e=) blev jätte bra och fint.
mitt i fläktuppsättning kom Marie o Benga på besök...lite kaffe o mina bakade bullar o snack..himla trevligt.

förresten...har även fått ordinerat 2 panodil varje kväll innan ja går o lägger mig för att ja ska få sova på natten....med tanke på att ja får så ont i höften.
detta resulterade inatt att ja faktiskt har sovit mer än nån annan natt.. tror ja. det känns så i varjefall. vaknade visserligen med kramp i hela höften..sååå skönt men kl var 07.20...så inte helt illa pinkat är det ändå.=)
....fastän att vi hade besök här till 01 inatt....men man ställer alltid upp för vänner!!!


måttet som BM mäter låg på hela 36 cm och även om läkarna som gjorde ultraljudet sa att bebben låg på 3400g så tror hon den väger mindre. har för mig hon gissade på 3200g eller om d va runt 3000..hrmm lite glömsk.
blodtrycket låg bra 110/60 och hjärtljuden låg på runt 134 slag...sååå bebben mår jättebra. den har borrat huvvet lite längre ner vad ja förstod på BM och börjar fixera sig mer o mer.

vad som händer denna veckan är:

Du är nu gravid i vecka 39. Bebisen är omkring 50-51cm lång och väger 3.5-3.8 kg. De flesta bebisar ökar fortfarande i vikt men en del magrar faktiskt vid den här perioden. Det börjar bli trångt i livmodern nu och då bebisen snurrar och vrider sig där inne så kan det hända att navelsträngen lägger sig kring halsen. Omkring 20% av alla bebisar föds med navelsträngen omkring halsen, vilket kan påverka bebisens hjärtljud mot slutet av förlossningen. I de flesta fall innebär det inget hot mot bebisens hälsa och barnmorksan för helt enkel navelsträngen över barnets huvud i samband med födslen.

Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0